неделя, 12 май 2019 г.

Бирени войни - Kozel Světlý (Pale) 10° срещу Brunch Family Red Beer срещу Britos Опушена

Описание на тези три бири можете да намерите ТУК.

В поредицата "Бирени войни" винаги оценявам по три бири, на които съм поставил един и същи рейтинг в сайта Ratebeer.com. Винаги досега дадената от мен оценка е била над 3. Сега обаче реших да сляза доста по-надолу в класацията и да оценя три марки, на които съм поставил рейтинг 2.4. Подозирам, че съм "закопал" някои хубави бири просто, защото съм ги пил в неподходящи условия. Не, че 2.4 е толкова лош рейтинг, за лош приемам под 2, но не е като да е над 3.

И така да почваме. В директен сблъсък една срещу друга се изправят две български крафт бири и една традиционна чешка бира. Макар и в различни подстилове и трите са вид лагери, макар че и двете български бири се опитват да избягат от това стилово определение.


От трите най-лесно се намира Britos-a, тя е чест гост по рафтовете на супермаркети като Била и Фантастико, тя е и най-евтина. "Козелът" също лесно се намира, но тук има една тънкост - в България се продава и Kozel Premium Lager и често пъти двете бири се бъркат. Те обаче толкова си приличат, че ако не бях намерил Kozel Světlý щях да взема от премиума и да представя него. Докато двете българските бири са на цена под 2 лева (обикновено 1.50 - 1.80 лв), то чешката бира е над 2, а на места съм я виждал и над 3 лева, не знам защо има такъв широк диапазон.

Ако става въпрос за външен вид и трите шишета не ме впечатляват, затова на никоя от напитките няма да пиша точка в тази категория.

Да преминем към вкусовите качества. При втора поредна "бирена война" състезанието започва в петък вечер. Честта да даде първия изстрел се падна на великотърновската опушена бира (Бритос е базирана във Велико Търново, докато другата представена тук българска пивоварна Brunch Family е софийска). Изпих тази бира спокойно, без храна и без да бързам. Горчиво приятна, все пак на практика това е замаскиран лагер. Опушената нотка бе добър бонус, макар на моменти да се губеше. Бирата ми дойде много добре и определено даде заявка за първото място.


В съботната утрин отново заложих на българското - Brunch Family Red Beer, отново бавно и спокойно и отново без храна. За моя голяма изненада бирата много ми хареса. Преди настоящото състезание-дегустация бях пил тази бира само един път и тогава никак не ми се понрави. Бях си я взел за вечеря, заедно с друга Brunch Family бира - обикновения лагер. Комбинацията с храна се получи добре при по-евтината напитка, и това допринесе да не оценя Red както трябва. Сега усетих една приятна "сладникавост" във вкуса, макар че това не е точната дума. Малко ми напомни за "мазната сладкост" в някои вайс бири. Brunch Family Red Beer също даде заявка за първо място.


Дойде време за обядът. Полях го с чешкия Kozel. Никаква изненада - пилзенерът върви с хубава храна. Какво щях да правя? Как да определя кой да е на първо, второ и трето място? И трите бири засега се представяха добре, може би защото нямах големи очаквания и мислех, че като разновидности на лагера, ще са ми скучни.


Решението взе да се очертава с вечерята. Предстоеше да опитам една от българските крафт бири заедно с яденето. Спрях се на опушената бира. По принцип пушените бири вървят с храна, особено ако е с месо. При Бритос-а обаче сега не се получи много много - към края на бутилката опушеният привкус вече изцяло беше изчезнал, но горчивината се беше удвоила.

Неделя, сутрин. Отворих втората бутилка Kozel Светло. Сега предстоеше на тази бира бавно и спокойно консумиране без храна. Е, оказа се, че става, но не тук е силата на чешкото пиво. Надъвайте я с наденички, там е нейната магия :)

За неделния обяд остана последната бутилка Brunch Red. Отново не тук е силата на тази бира, тя явно обратно на Козела, не е толкова за консумация с печени наденички, а за отморително питие след работа примерно. Все пак не беше зле.

И така след всичките изпити 6 бутилки резултатите са следните:

1-во място: Brunch Family Red Beer. За сравнително малко пари можете да опитате добра крафт бира.

2-ро място: Kozel Světlý (Pale) 10° - добра трапезна бира, но скъпичка за пилзенер

3-то място: Britos Опушена не е никак скъпа, но добре съзнавам, че няма да се хареса на всеки.

Няма коментари:

Публикуване на коментар