неделя, 29 ноември 2015 г.

Впечатленията ми от Windows 10

Преди две седмици, на 14 ноември, инсталирах Windows 10. Ето какви са ми впечатленията.

Цялата инсталация, от свалянето на новата версия на Windows, до появата на работния плот под Десетката, отне около 2 часа и половина.

Първите няколко минути бяха шок за мен и веднага мислих да се върна на Windows 7. Всичко работеше много бавно, а звук нямаше, само някакво пращене. Оказа се, че макар вече да можех да работя, Уиндолсът още се настройвал. Това ще се окаже характерно за него - прави си разни неща на заден план, когато си реши. Добре, че в повечето случаи, те не са лоши. След един рестарт вече можех да работя нормално.

И останах възхитен! Този Windows работеше много по-бързо от предишната версия, която имах! И не става въпрос за субективна преценка - примерно ако една програма преди е зареждала за 30 секунди, е малко трудно да прецениш дали сега зарежда с 5 секунди по-бързо или не. Не, тук говоря, че цялото зареждане отнема вече 4-5! Всеки може да усети разликата между 5 и 30 секунди. Е, дори Windows 10 не е някаква магическа операционна система и от тогава се е случвало да се забави и "забоксува", особено ако го натоваря с много стартирани процеси. Но във всеки случай е по-добре от преди.

Почти всички програми и настройки бяха запазени, което е едно много голямо удобство. Не се наложи да настройвам наново почти нищо. Единствено имах проблем с електронния подпис и сайта на НАП. За това обаче обвинявам НАП, които все още ползват стари технологии като Active X. Примерно в банката нямах никакви проблеми да влизам с подписа. Накрая след като се обадих във фирмата издател на подписа, успях да го настроя и за НАП.

Дизайнът на Windows 10 е лек и приятен за окото. Това е леко субективно, на някой може и да не му хареса. Съвсем реални обаче са новите възможности - вградени календар, пощенски клиент, приложение за бележки и т.н.. Да, знам, подобни неща е имало и преди, но този път са толкова добри, че си струва да се ползват. Въобще идеята на този Уиндоулс е да подобри ефективността на работата ни и всичко важно да ни е под ръка. За жалост прословутият персонален помощник Cortana липсва. Много го хвалят и исках да го видя, но се е оказа, че той е деактивиран за "езика и локацията на която съм". Новото старт меню е по-различно, което от една страна е добре, но от друга ми липсват възможността да си правя шорткъти в папка в папка в папка. Харесват ми "плочките", които мога да редя в дясно. Всяко приложение може да се сложи като плочка там, някои дори ще дават информация.



Едно предупреждение - Microsoft си е Microsoft, очаквайте неприятни изненади. Реших да ползвам едно от приложенията и трябваше да си създам профил за Microsoft. Каква бе изненадата ми като на следващото стартиране видях, че Уиндолсът ми иска парола! Добре, че се сетих, че това трябва да е паролата за новосъздадения профил.

Казах, че Windows 10 много обича да си прави разни неща на заден план. Следва едно добро и едно лошо. От доста време имах проблеми с дисковото пространство и то не на диск C, където е инсталирана операционната система, а на втория ми дял, който уж е само за данни. Един ден внезапно се появиха цели 50 ГБ свободно място! Какво бе направил Уиндолса, не ми стана ясно, данните си ми бяха наред. Явно е изтрил някакви стари неща пазени при предишната операционна система.

Друг проблем, който също имах от доста време, бе този със звука - понякога просто спираше. Него мисля, че го бях решил. Поне докато Windows 10 не реши да се намеси! Внезапно реши да ми смени звуковия драйвер и проблемите се върнаха. Наложи се на няколко пъти ръчно да деинсталирам и инсталирам драйвери. Сега е добре, поне до следващия път когато системата реши, че знае по-добре от мен какво да прави.

И така - този Windows не е лош, препоръчвам го. Не забравяйте обаче преди да го инсталирате, да си запазите всички важни неща, фалове стават.

Няма коментари:

Публикуване на коментар