понеделник, 26 ноември 2018 г.

Бирени войни - Weihenstephaner Korbinian срещу Stolichno Pale Ale срещу Beck's

Винаги съм обичал бира (е, чак винаги не, но поне от 13-годишен да). От около година това мое "хоби" (доста изтънчен начин да се каже "зависимост от алкохола", може би?) се изразява не само в пиене, ами и в проучване на различните видове спиртни напитки. Ratebeer.com е един сайт, в който са събрани почти всички видове бира произвеждани по света, ако случайно някое пиво, което сте пили, го няма, винаги можете да го добавите самите вие - аз лично съм добавил поне две бири. По-важното е, че можете да пишете коментари за различните марки и да оставяте рейтинги. Така помагате на други "любители на бирата" (разбирай - къркачи) да преценят коя бира би им харесала и коя не.

Наскоро преглеждах какви оценки съм поставил за различни марки. Общо съм оценил над 100 бири като много от тях имат еднакви точки. Реших като имам време да си направя интересна игра - да противопоставя една срещу друга бири, които към този момент съм оценил еднакво. Ще променям оценката на победителите нагоре, а на загубилите надолу. Ще оценявам бирите не само по характеристиките преценяни в сайта - аромат, вкус и т.н. ами и по важни за средностатистическия българин показатели - като това колко струва дадена бира и колко лесно може да бъде намерена.

Започвам тези бирени войни с една тройна партия - Weihenstephaner Korbinian срещу Stolichno Pale Ale срещу Beck's. Всичките те до този момент бяха оценени с 3.5 (от 5 възможни).


Weihenstephaner Korbinian е немска бира произвеждана в южния баварски град Фрайзинг от пивоварната Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan, която е основана през далечната 1040 г.! Това е най-старата пивоварна работеща без прекъсване! Да, знам, че слагам твърде често удивителни, но не мога да скрия възхищението си от Вайенщефан. Не е частна компания - притежава се от Свободна държава Бавария, една от шестнадесетте федерални провинции на Германия. Пивоварната произвежда десетки видове бира, основно традиционно германски (вайс, тъмни бири, лагери), но има в асортимента си и бири от арсенала на "вечния бирен враг" Англия като стаут и различни ейлове.

Стилът на Korbinian е doppelbock. Това са тъмни бири с по-високо от обичайното съдържание на алкохол - Korbinian удря 7.4%, докато "нормалните" бири имат алкохолно съдържание около 5%. Освен това хмелът не е толкова осезаем в тези бири.

Stolichno Pale Ale има интересна история. За жалост трудно може да се намери повече информация в нета, има единствено сведения за настоящите бири продавани под тази марка без дори да са на практика "столични". Някога, още по "комунистическо" време това си беше бира варена действително в София, във фабрика, която се явяваше наследник на пивоварната на братя Прошек датираща дори от преди времето на "комунизма". Днес "столичните" бири се правят в пивоварната на Загорка в Стара Загора след като през 2003 софийската пивоварна "Ариана" е погълната от заралии. Но дори и "Загорка" не е това което беше. Днес зад прословутата старозагорска марка стоят холандците от Хайнекен. Така че имаме софийско-старозагорска-българо-холандска бира. Но имайки в предвид, че това пиво се произвежда в България и се консумира основно тук, ще я считаме за българската в настоящата битка. Стилът ѝ е американски светъл ейл. Във вкуса на тези бири се усещат цитрусови нотки.

Beck's е в стил "премиум лагер". Не ме питайте каква е разликата между обикновените лагери и премийните, не съм сигурен, че съм я разбрал, но сякаш "премиум" действително ми харесват повече от обикновените. Бирата се вари се от германската пивоварна Brauerei Beck & Co. - Beck's. Тя няма толкова дълга история като Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan, нито предлага толкова голямо разнообразие. Основно залагат на различните видове лагери (включително пилзенер) и радлер - все традиционни германски стилове. И тази пивоварна обаче има и "не-германски" видове бира - ирландски ейл например.

И така ето какво имаме - германски допелбок срещу български американски ейл срещу германски премиум лагер. Round one, fight!


Като външен вид Korbinian получава заслужена точка, етикетът е обогатен с рисунки на някакъв свещеник (вероятно епископ) и мечка носеща торби (с хмел?). Самото име ми навява асоциации с древността и мотологията. Korbinian ми зучи като някакво създание подобно на злия hobgoblin, а също и като колобър, прабългарските жреци на Тангра. Определено визията и наименованието на бирата добре се връзват по между си.

Бутилката Beck's е безлична, нищо не ме впечатлява в нея. От своя страна името поне ми навява асоциации със съвременната градска легенда за "децата с черни очи". На английски те се пишат като black-eyed children или black-eyed kids и съответно се съкращават като BEC и BEK. Та, Beck's с този апостроф и "s" накрая ми звучи като "бирата на децата и хлапетата с черни очи", странна асоциация, да :D.

Името на българският ейл "Столично" не предизвиква никакви асоциации в мен, самата бутилка е оформена по-различно от стандартните бирени бутилки, което е плюс. Етикетът е минималистичен, което от една страна е минус, но от друга може би това е била целта. С този си дизайн бирата, а и всички бири с марка "Столично" са лесно забележими на рафта с другите бири.

Колко струват и колко лесно се намират трите бири? Korbinian ми струваше 3.89 лв, което звучи като скъпа бира спрямо масовите български бири продавани в кварталния магазин, но всъщност цената е много добра за вида бира, обикновено те струват повече. Взех си я от специализирания магазин "100 бири" в центъра на София. Не съм сигурен в колко други магазини в България я има. Примерно в друг специализиран магазин - "1001 бири" тя липсваше, всъщност там изцяло отсъстваше марката Weihenstephaner. Интересно, но във магазините от веригата Фантастико могат да бъдат намерени други бири на Weihenstephaner, което ми дава надежда, че Korbinian може да се вземе и от други места, а не само от споменатия по-горе "100 бири".

Stolichno Pale Ale струва около 1.89 лв и може да бъде намерено в много хранителни магазини или магазини за алкохол из цялата страна. Цената варира с някоя и друга стотинка нагоре или надолу. Смятам тази цена за висока, защото бирата дори не е 500 милилитра, всичките бири "Столично" се продават в бутилки от 400 мл. (кенчетата са по 500).

За моя изненада най-трудно намерих Beck's в стъклена бутилка. Това е масова бира и съм я консумирал къде ли не. Сега обаче трябваше да обиколя над 10(!) места преди да я открия. Нямаше я в кварталните магазини, веригите Фантастико или Т Маркет, магазинчетата за алкохол и цигари. На няколко места попадах все пак на Beck's в кен или на безалкохолния Beck's в бутилка. Бях твърдо решен обаче да съпоставя трите марки бири в стъкло, а не някоя от тях да е в алуминиев кен (в бъдещи сравнения обаче това може да се случи, някои бири съм ги виждал да се продават само в кенчета). Накрая намерих заветната Beck's в бутилка в един неугледен малък магазин за алкохол на булевард Ботев близо до площад Македония. Цената бе 1.28 лв, но понеже нямах бутилки, трябваше да платя 1.53 лв. Това е единствената от трите марки, които се продава в амбалаж за многократна употреба.

Започнах съпоставката една скорошна събота по обед. Бирата е една от малкото спиртни напитки, която може да се консумира с почти всякаква храна. Не че пречи, ако решите да пиете и ядете каквото си пожелаете едновременно, но обикновено ракията се консумира със салата, уискито върви добре с ядки и т.н. Бирата е по различна, благодарение на множеството видове пиво, тя върви със всичко. Затова реших на отворя първата бутилка още на обед. Честа да направи първия ход се падна на Korbinian. Тя имаше нелеката задача да я комбинирам със сготвена лично от мен боб-чорба и кафява питка тортила (кафявите са по-вкусни от белите тортили, но и по-трудно се намират, потърсете ги в магазините "Про маркет").

Тук може би е момента да се извиня за непрофесионалното качество на приложените снимки към статията - снимал съм всичко с телефон, надявам се за евентуални следващи статии от поредицата "бирени войни" да съм се сдобил с дигитален фотоапарат.

Друго - не се чудете, че повечето бири отлети в чашите нямат пяна. По принцип не обичам бирата ми много да се пени и затова винаги отсипвам бавно от бутилката с чаша леко наклонена настрани. С това си предпочитание изглежда противореча на канона, защото гледам, че в Ratebeer се обръща особено внимание на пяната - голяма ли е, малка ли е, чисто бяла ли е и т.н.

Ето я и самата бира с моят обяд:


Бобът е една от малкото храни, които трудно комбинирам с бира, единствено разни лагери с по-горчив вкус съм успявал да съчетая с тази храна. Затова немския допелбок имаше нелека задача пред себе си. Чували сте предполагам за котката на Шрьодингер, която е едновременно жива и мъртва. Е, аз пих бирата на Шрьодингер, която едновременно ми харесваше и не ми харесваше с тази чорба. Това само говори колко добра е Weihenstephaner Korbinian - успя да ми хареса дори и при нетипична комбинация с храна. Сякаш бирата успя да създаде паралелна реалност, в която да я пия без проблеми въпреки консумираната храна. Казах ви, че "корбиниан" ми звучи като някакво магическо същество, нали, ето че направи една малка магия :)

Все пак не успях да изпия цялата бутилка с боб-чорбата и я довърших с парче сирене с папая - това е сладко деликатесно сирене с цена около 27-28 лв за килограм. Тук нямаше никакви несъвместимости, бирата и сиренето се съчетаха добре.


Въпреки сладкото сирене, реших, че ми трябва още нещо за десерт, затова извадих от хладилника пастичките и посегнах към столичното пиво. Горчивият грейпфрутен вкус на Stolichno Pale Ale се съчета добре със сладкото (изядох само една паста, не се тревожете за кръвната ми захар).


Реших да довърша бутилката с ядки - солен фъстък, царевица барбекю и фурми. Тук бирата се изложи, хареса ми само с фурмите. Американските ейлове по принцип не вървят със солени ядки, но това си е мой вкус. Други хора може би идеално биха съчетали тази бира с фъстъци. Това важи и за останалите неща казани в материала - всичко се базира на моите предпочитания, така че имайте едно на ум и пробвайте сами, за да разберете дали вкусовете ни съвпадат.


За вечеря дойде времето да пробвам и Beck's със храна. В случая бирата имаше лесна задача - тя трябваше да се комбинира с печена наденица с чеснов сос и айвар (сръбският специалитет подобен на лютеницата), кафява тортила и таратор. Бирата си пасна перфектно, което не ме изненада въобще. Винаги съм знаел, че Beck's върви много добре с храни съдържащи месо - дюнери, пици, бургери, скара и т.н. Обожавам тази бира съчетана с такива храни.


Битката продължи през следващия неделен ден. Този път сражението бе открито по обед от Stolichno Pale Ale в комбинация с леко запечено сирене (дали бе краве или козе, вече ми убягва), картофи с копър сготвени със свинска мас и баварска горчица. Горе-долу се получи, някак си този ейл не бе отвратителен за пиене с тази храна, но това се дължи повече на самата добра храна, а не на бирата.


Отново извадих пастичките, този път отворих бутилка Korbinian. Рядко съм имал толкова перфектно сладко преживяване. Ако в раят предлагат пасти и бира, то бирата задължително ще е тази. Тук е момента да кажа повече за вкуса на Korbinian и на бирения стил dopelbock по принцип. Тази бира има горчиво-сладникав плътен вкус с нотки на кафе, тъмен шоколад, дори какао и някакви плодове. Което ме кара да я пия по-лесно и от сладка безалкохолна напитка, въпреки сравнително високия спиртен градус. Съвсем естествено бирата се съчета перфектно с двете пасти, които изядох, едвам се въздържах да не изям и трета.


Битката завърши с Beck's и ядки (фурмите ги бях изял още предишния ден). Става, но не там е силата на тази бира.


И така как завърши епичното бирено сражение? Безспорният победител по цялостно представяне е Weihenstephaner Korbinian. Тази бира беше фаворит, макар че имах надежди, че Beck's може да оспори първото място. Не се получи, премиум лагерът въпреки добрите си показатели остана на второ място. Далеч назад зад тях е Stolichno Pale Ale.

Победителят е повече от закономерен - най-старата пивоварна на света с толкова векове опит едва ли ще се даде лесно на която и да е друга марка. Затова дигнах с една десета оценката на Weihenstephaner Korbinian в сайта Ratebeer. От 3.5 на 3.6. Заслужаваше да я вдигна много повече, дори да я изстрелям на първо място в личната си класация (няма да ви казвам коя добре известна марка бира в момента стои на върха), но съм си казал, че ще правя промените в оценките си десета по десета. Сега друга бира с рейтинг 3.6 е немската Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen. Някъде в бъдещето предстои легендарен сблъсък - Мерцен срещу Корбиниан!

Beck's остава на рейтинг 3.5 и ще чака нови съперници.

Stolichno Pale Ale се смъква на 3.4 и ще има нелеката задача да се бори с две немски вайс бири, един полски лагер с мед и българската бира "Витошко лале". Усещам, че столичното ще потъне още надолу. Защо някога съм го оценил толкова високо? Имам спомен, че го пих една лятна вечер и определено горчивият цитрусов вкус бе доста освежаващ. Силата ѝ изглежда е в определени сезони, но аз пия бира целогодишно, затова вероятно ще има още корекции в оценката ми за Столичният американски ейл.

За сравнение ето какви са средните оценки на трите бири в сайта съпоставени с моите:

Weihenstephaner Korbinian - 3.77 (мой рейтинг - 3.6)
Beck's - 2.34 (от мен 3.5)
Stolichno Pale Ale - 2.83 (от мен 3.4)

Забелязал съм, че лагер бирите нещо не са долюбвани, може би заради масовостта си.

Това бе едно мое приятно забавление в два последователни дни. Надявам се статията да ви е харесала и да имам време за още бирени войни и в бъдеще.


1 коментар:

  1. Страхотна статия. От изброените бири и на мен Weihenstephaner. С Бекс отдавна съм приключил благодарение на Каменица...

    ОтговорИзтриване